Het is voor welke ondernemer dan ook ondenkbaar dat je online niet zichtbaar bent. Het is dé manier om jouw diensten, producten en expertise kenbaar te maken. Maar bovenal is het dé manier waarop consumenten, en dus ook jouw doelgroep, op zoek gaan naar die diensten en producten. Het is dus vrijwel pure noodzaak dat je ervoor zorgt dat je A, een goede website hebt en B, dat je met die website ook gevonden wordt door jouw (potentiële) doelgroep. Maar hoe doe je dat dan? En kun je daar als drukbezette ondernemer zelf wel voor zorgen?
De werking van zoekmachines
Als je als eens bent gaan Googelen naar hoe je jouw website beter vindbaar kunt maken, dan ben je vast en zeker al de online marketing-termen ‘SEO’ en ‘SEA’ tegengekomen. En precies zoals jij in Google naar iets op zoek gaat en vervolgens een (hoog scorend) zoekresultaat aanklikt, is waar die twee termen inhoudelijk voor moeten zorgen. Bij SEO (Search Engine Optimization) gebeurt dit op een organische manier door de kwaliteit van je website en webpagina’s te verbeteren op gebied van content, techniek en autoriteit. Bij SEA (Search Engine Advertising) kom je met een zoekwoord middels een advertentie in de zoekresultaten van een zoekmachine naar boven. Niet voor niets wordt in de eerste zin van deze alinea ‘Googelen’ gebruikt, want wanneer we in Nederland van zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren spreken, hebben we het negen van de tien keer over Google.
Waarom adverteren op Google de moeite waard is
Wil jij via SEA direct goed gevonden worden in Google? Dan gaat dat door middel van een Google Ads campagne. Op Google adverteren werkt snel, effectief en de resultaten zijn ook direct meetbaar voor eventuele verbeteringen om nog meer uit je marketingbudget te halen. Want op een zoekwoord adverteren, kost geld. Hoeveel? Dat bepaal je helemaal zelf. Natuurlijk bestaat het risico dat er veel concurrentie aanwezig is die ook op datzelfde zoekwoord gevonden wil worden en je dus meer moet investeren. En teveel betalen, dat vindt niemand leuk. Je betaalt bij een advertentie dan ook per klik, waaraan kosten verbonden zijn: ook wel de Cost Per Click (CPC) genoemd. Met je advertentie bovenaan in Google staan kost je dus niks extra’s, het zit ‘m puur in de klikken waarvoor je betaalt. Maar om dit goed in te richten met strategische zoekwoorden tegen zo laag mogelijke kosten, dat vergt de nodige kennis en vaardigheden. Gelukkig zijn er heel wat SEA-specialisten te vinden die je hierbij kunnen helpen.
Organisch goed gevonden worden is goed voor je imago
Kijken we naar SEO, dan moet je iets meer geduld hebben voordat je hiermee goed scoort in de zoekresultaten van Google. Toch is het de moeite meer dan waard hierin tijdig te investeren. Niet alleen zorg je er met SEO voor dat je een optimaal werkende website hebt qua inhoud en technische aspecten, je bouwt ook aan je autoriteit waardoor je bedrijf, dienst of product steeds nadrukkelijker aanwezig wordt. Dit leidt naar een kwalitatief en betrouwbaar imago voor je onderneming waar je langdurig de vruchten van plukt. Maar het heeft dus wel wat voeten in de aarde voor het zover is.
Combineer SEO en SEA en haal doelgericht verkeer binnen
Begin hier dus op tijd mee en laat het niet liggen vanwege die langdurige investeringen. Het levert je bovendien een meerwaarde op voor je SEA-inspanningen. Voor zowel SEO als SEA is namelijk een grondig zoekwoordenonderzoek nodig en op termijn kunnen die twee elkaar aanzienlijk versterken. Wat weer gunstig is voor jouw marketingbudget. Wil je hiermee gecontroleerd en succesvol aan de slag? SEO uitbesteden is dan een raadzaam advies. Want terugkomend op de vraag of je dit als ondernemer zelf kunt doen? Ja, dat kan. Maar bedenk dat het in eerste plaats veel tijd kost om het onder de knie te krijgen, precies te weten welke handelingen je op welk moment uitvoert en of je dat ook goed doet. Zeker naast al je andere werkzaamheden een pittige klus. Wil je dus echt gaan groeien met je bedrijf en zorgen dat je niet alleen snel, maar ook kwalitatief goed gevonden wordt? Schakel dan expertise in om vervolgens te kunnen shinen met jouw expertise!