Regelmatig krijgen we de vraag waarom de overheid zich enkel focust op elektrische voertuigen en niet op waterstofauto’s. Een logische vraag die we graag willen beantwoorden.
We zijn het er allemaal over eens dat we in Nederland zuiniger kunnen en moeten rijden. Als we onze klimaatdoelen willen halen, moeten we iets doen aan onze CO₂-uitstoot. De auto-industrie speelt hierin een belangrijke rol, aangezien zij jaarlijks verantwoordelijk is voor 10% van de CO₂-uitstoot in Nederland. Het mag dus duidelijk zijn dat er een alternatief moet zijn voor voertuigen op fossiele brandstof. Gelukkig zien we hier een positieve trend: er worden steeds meer elektrische auto’s in Nederland verkocht die de CO₂-uitstoot helpen verminderen. Er zijn echter ook tegenstanders van het batterij-aangedreven elektrische voertuig (ook wel BEV genoemd: Battery Electric Vehicle). Ze zien een grotere toekomst in waterstoftechnologie (FCEV: Fuel Cell Electric Vehicle). Daarom krijgen we regelmatig de vraag waarom de overheid zich focust op elektrisch rijden in plaats van op waterstofauto’s. Dit leggen we je graag uit.
Om te beginnen: wat is waterstof eigenlijk?
Waterstof is het meest voorkomende element in het heelal: naar schatting is ongeveer 88% van alle atomen in het heelal waterstof. Het is een onzichtbaar, reukloos en niet-giftig gas, waarnaar in de chemie wordt verwezen als H. De letter H komt van het woord Hydrogenium: een combinatie van de Griekse woorden “hydor” (water) en “genen” (creatie). Waterstof komt niet als apart element voor, maar bindt zich aan andere elementen. Een bekend voorbeeld is water (H₂O), waarbij 2 waterstofatomen gebonden zijn aan één zuurstofatoom. Om waterstof te kunnen gebruiken, moet het dus eerst worden gescheiden van andere elementen.
Waterstof kan op verschillende manieren worden gewonnen. Stoom-methaanreforming (SMR) is momenteel wereldwijd de meest gebruikte methode. Omdat stoom onder hoge druk reageert met aardgas, komen waterstof en CO₂ vrij. Deze extractiemethode wordt ook wel grijze waterstof genoemd. Je hebt ook blauwe waterstof. Waterstof wordt op dezelfde manier teruggewonnen als grijze waterstof, maar in plaats van CO₂ uit te stoten, wordt het opgevangen. Veel beter voor het milieu, maar de vrijgekomen CO₂ kan niet voor onbepaalde tijd worden opgeslagen. Daarom is groene waterstof het beste alternatief. Dit omvat het leveren van water voor elektriciteit, geproduceerd uit hernieuwbare bronnen, die het opsplitst in zuurstof en waterstof. Daarom wordt er tijdens dit proces geen CO uitgestoten. Helaas wordt deze methode van waterstofterugwinning nog onderbenut. Het meeste wordt geproduceerd met aardgas: 10% van al het Nederlandse aardgas wordt omgezet in waterstof.
Hoe werkt een waterstofauto?
Laten we teruggaan naar de auto’s. Als een elektrisch voertuig wordt aangedreven door een batterij, dan heeft een waterstofvoertuig een waterstoftank en een brandstofcel. Deze brandstofcel zet waterstof om in water in combinatie met zuurstof. Tijdens dit proces komt energie vrij, die wordt gebruikt om het voertuig van stroom te voorzien. Het restproduct bestaat alleen uit waterdamp. In tegenstelling tot auto’s die rijden op fossiele brandstoffen, wordt er bij het rijden op waterstof geen CO2 uitgestoten. Bovendien wordt de lucht die door het waterstofvoertuig stroomt, gezuiverd. Om energie op te wekken, moet deze zo schoon mogelijk zijn. Daarom is er een filter in de auto ingebouwd om ervoor te zorgen dat zuurstof schoner wordt afgegeven dan erin.
Wat maakt een waterstofauto aantrekkelijk?
Naast het feit dat het voertuig op CO2-geneutraliseerde waterstof rijdt, heeft het nog een aantal andere voordelen. Een van de grootste, zeker in vergelijking met een elektrische auto, is dat je in vijf minuten een lege waterstofauto kunt tanken. Het maakt het voertuig ook erg aantrekkelijk voor de vrachtwagensector, die onderweg snel moet kunnen tanken. Als u daarentegen de accu van een elektrische auto wilt opladen, duurt het zeker iets meer dan vijf minuten. Dit kan enkele uren duren, afhankelijk van de capaciteit van het laadstation en de capaciteit van het voertuig. Houd er rekening mee dat de kosten van snel laden hoger zijn dan die van een conventioneel laadstation.
Je bent niet alleen sneller op de weg, je kunt ook lange afstanden afleggen in een waterstofvoertuig voordat je moet tanken. Een waterstofauto kan met een volle tank gemakkelijk 500 kilometer afleggen, al zijn elektrische voertuigen zoals de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor nu redelijk dichtbij.
We willen nu verandering
Waterstof is absoluut een geweldige technologie waar we in de toekomst zeker nog veel over zullen horen. Maar op dit moment is dit niet de beste optie voor een auto in Nederland. Er zijn (nog) te weinig waterstoftankstations in vergelijking met het aanbod van oplaadpunten, waardoor het onpraktisch is om een waterstofauto te kopen. Daarnaast zijn auto’s duur in aanschaf, voor de helft van de prijs heb je al een hele goede elektrische auto. Waterstoftanks zijn groot en nemen veel ruimte in beslag. Hierdoor zijn kleinere modellen (nog) niet mogelijk. Er is echter veel onderzoek gaande om waterstofauto’s goedkoper en compacter te maken. Zo werd onlangs de bouw van de eerste waterstoffabriek aangekondigd. Ook dicht bij huis, in Groningen, wordt gewerkt aan het grootste waterstofproject van Europa, dat naar verwachting in 2027 van start gaat.
We willen niet wachten op de ontwikkeling van acties over een paar jaar. Bovendien is waterstof pas echt duurzaam als het uit hernieuwbare bronnen is geproduceerd. Nederland wekt momenteel te weinig schone energie op om alle huishoudens te voorzien, laat staan auto’s. Daarom zijn we nu 100% gefocust op elektrisch rijden. Deze technologie is al volledig onder de knie: er is geen ander land met zo’n dichtheid aan laadpunten als Nederland. En wie weet, als de ontwikkelingen het toelaten, gaan we over een paar jaar ook in op waterstofauto’s. De toekomst zal laten zien.