Starten met Marketing Automation: dit moet je weten

Wil jij gaan starten met marketing automation? Dan zijn er een aantal factoren waar je rekening mee moet houden. Marketing automation is een verzamelnaam voor verschillende softwaretoepassingen. Dit is ook wel geautomatiseerde marketing, en het heeft veel verschillende voordelen. Zo heb je meer tijd over doordat verschillende processen automatisch gaan. Voordat jij of je bedrijf gaan starten met Microsoft marketing automation, zijn er verschillenden aspecten waar je rekening mee moet houden. Lees hier snel meer over.

Strategie en segmentatie

Allereerst is het belangrijk om de strategie te bepalen. Je kunt jezelf hierbij verschillende vragen stellen. Welke klanten wil je bereiken? Hoe ga je deze klanten bereiken en wat moeten ze precies uitvoeren op jouw website? Daarbij is goede segmentatie ook belangrijk. Dit kun je effectief doen door te kijken naar de behoeften van je doelgroepen. Ook kun je kijken naar de fase van de aankoopcyclus van deze klanten en hierop inspelen. Hierna kun je een workflow opstellen. Hiermee kun je jouw klanten nog meer op maat geschreven content aanbieden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door relevante e-mails of blogposts te delen.

Gebruik van de juiste data

Marketing automation werkt het beste als er ook daadwerkelijk goede data beschikbaar is. Daarom is het hebben van een goed data-beheersysteem van groot belang. Zorg hierbij ook dat er regelmatig naar updates en verbeteringen worden gekeken. Door dit systeem ook met je CRM en analytics te verbinden, krijg je een compleet beeld van de klant en kun je de marketinginspanningen nog beter meten. Zo wordt marketing nog makkelijker voor marketeers. Door automatisering kun je er ook voor zorgen dat de impact van marketinginspanningen meer zichtbaar zijn. Hierdoor is de output van marketinginspanningen nog meer zichtbaar.

Analyseer het proces en stuur zo nodig bij 

Bij het proces van marketing automation is het belangrijk om je acties nauwkeurig te volgen en op te volgen. Daarbij moet je de resultaten toetsen aan de door jouw bepaalde KPI’s. Uiteindelijk kun je dan makkelijker je werkzaamheden bijsturen op basis van de resultaten. Het is dus belangrijk om geduldig te zijn in dit proces, en alles goed in de gaten te houden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *